09368615760

هاست چیست ؟

دسته بندی ها: هاست 1193 بازدید
هاست چیست؟

کامپیوتر خود را در نظر بگیرید که شامل درایوها با فضاهای مختلفی است و هر درایو مخصوص فیلم ، عکس ویا پوشه های دیگر شما است .
هاست هم همین است . یک کامپیوتر مرکزی است که به آن سرور می گویند و شما می توانید در بخشی از آن مثلا ۵۰۰ مگابایت آن فایل های خود را اعم از عکس و فیلم و هر چیز دیگری را در آن قرار دهید . با قرار دادن اطلاعات خود در این جا ، این اطلاعات برای تمامی کاربران اینترنتی قابل مشاهده می شود .

با توجه به این موضوع که اطلاعات شما از روی هاست برای دیگران به نمایش گذاشته می شود باید در انتخاب هاست خود دقت کنید و هاستی را انتخاب کنید که بتواند ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز فعال باشد و شما را پشتیبانی کند .
هاست ها شامل دو نوع سیستم عامل می باشند:

  • ویندوز
  • لینوکس

ویندوز قابلتهای بیشتری نسبت به لینوکس دارد و گران تر هم می باشد . اما لینوکس هم ارزان تر است و هم دارای سیستم عامل های متن باز می باشد و بیشتر مورد توجه کاربران قرار می گیرد .بر خلاف تصور عموم از نظر امنیتی هم تفاوتی با هم ندارند .

نکته : برای استفاده از سیستم عامل لینوکس ، نیازی نیست که روی کامپیوتر خود سیستم عامل لینوکس نصب کنید .

لینوکس یا ویندوز ؟ کدام را انتخاب کنیم ؟

با توجه به زبان برنامه نویسی که برای سایت تان استفاده کرده اید می توانید هاست خود را انتخاب کنید .

  • اگر از asp و .net استفاده کرده اید ” هاست ویندوز “
  • اگر از PHP و PERL استفاده کرده اید ” هاست لینوکس “

نکاتی که در خرید هاست باید دقت کنید :

۱٫ موقعیت جغرافیایی هاست :

این که هاست در ایران است یا در آمریکا و اروپا . هاستی که در ایران است بیشتر به کار شما می آید ، چرا که در سرعت سایت بسیار تاثیرگذار است و این در نتیجه پهنای باندی است که در اختیار شما قرار می گیرد . البته کمی هزینه آن نسبت به سرورهای آمریکا و اروپا بیشتر است .
سرعت بالای هاست به بهینه سازی سایت شما در موتورهای جستجوگر گوگل هم بسیار کمک می کند . چرا که یکی از نکاتی که جستجوگرهای گوگل به آن توجه دارند سرعت بالا آمدن سایت و رضایت مشتریان از آن می باشد .

۲٫ امکانات هاست :

  • مقدار فضایی که برای ذخیره اطلاعلات نیاز دارید و پهنای باند
  • شرایط فیزیکی سرور ،قطعاتی که به شما ارائه می دهد
  • میزان استفاده شما از CPU و RAM
  • میزان قطعی سرور ( که معمولا به شما اعلام می کنند که چند ساعت در هفته قطعی دارد ، بر فرض مثال یک ساعت ؛ یعنی یک ساعت درهفته سایت شما از دسترس خارج می شود )

انواع سرور

سرور اختصاصی

سرور اختصاصی که بیشتر برای شرکت ها و سازمان های بزرگ که ترافیک ورودی بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد . ( مثل بانک ها ) در این سرور تمامی امکانات سرور اعم از HARD ، RAM ، CPU در اختیار فقط همین شرکت یا سازمان است . حالا این سازمان می تواند یک وب سایت روی این سرور داشته باشد یا چند وب سایت .

سرور اشتراکی

در سرور اشتراکی ، شرکت ارائه دهنده سرور می تواند سرور را با استفاده از نرم افزارها به چند قسمت تقسیم کند و هر قسمت را به یک وب سایت ارائه کند . به شما پیشنهاد می کنیم که اگر سایت خود را تازه می خواهید راه اندازی کنید از سرور اشتراکی استفاده کنید چرا که هزینه آن بسیار ارزانتر از سرور اختصاصی است .

نکته : برای انتخاب هاست ، نوع نرم افزارها یا اسکریپت هایی که استفاده می کنید و ترافیک سایت را در نظر بگیرید . اگر نرم افزارهای پیچیده محاسباتی دارید و یا ترافیک ورودی سایت تان بالا است ، از سرور اختصاصی استفاده کنید .

هاست ابری

استفاده از چندین سرور به صورت همزمان ، در این نوع ، از چند سرور در موقعیت های جغرافیایی مختلف به طور همزمان استفاده می شود . این سرور به هیچ وجه قطعی ندارد چرا که اگر سرور یک قسمت دچار قطعی شود ، سروری در مکانی دیگر سایت را پشتیبانی می کند .
یکی از مزیت های هاست ابری بر خلاف روش های دیگر این است که شما تنها هزینه سخت افزار و نرم افزاری را که در حال استفاده از آن هستید را پرداخت می کنید .


بنیانگذار مشهدکد, برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده وب, علاقمند به یادگیری در حوزه اینترنت و وب.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *